tisdag 5 februari 2013

The New Digital Storytelling

Denna bok är skriven av Bryan Alexander, och ingår i kurslitteraturen för den här kursen. Jag kommer här att reflektera och kommentera en del kring innehållet i den boken.

Kapitel 1-3.
I bokens första del skriver författaren om vad en digital berättelse egentligen är. Vi har många olika digitala medier som var för sig, eller tillsammans kan skapa olika typer av berättelser. En berättelse behöver inte vara en lång historia som någon berättar med ord, det kan vara en serie ljud, bilder, eller en kombination av ljud, bild och ord. Den gemensamma nämnaren är dock att en berättelsen har en poäng. En berättelse har ett syfte, en poäng som ska förmedlas med en början, en händelseutveckling och ett avslut.
I LGR 11 står att läsa att ett mål är att eleven "kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande", något jag tror man tränar på när man arbetar med digitalt berättande.

Vi kan även läsa författarens tankar om vikten av att en berättelse bör ha en viss komplexitet. En deckargåta som är alltför genomskinlig är inte fängslande nog för läsaren, lika lite som en kärleksroman där det brustna hjärtat läker alltför snabbt.

I bokens andra kapitel får vi följa det digitala berättandets utveckling historiskt sett. Digitalt berättande har funnits lika länge som den digitala tekniken, även om många ser det som någonting nytt, svårt och främmande. Utvecklingen har gått fort framåt, med ett jättekliv under 80-talet, men vi har ännu bara sett en början.

Det tredje kapitlet handlar om sociala medier och nya plattformer för digitalt berättande. Det har blivit en naturlig del av många människors vardag att berätta historier genom bilder och ljud, och att mötas på webben skapa saker tillsammans. Vi möts av digitalt berättande dagligen via bloggar, spel och olika sociala nätverk.

-Oavsett hur vi väljer att förmedla ett budskap/en berättelse så handlar det om att fånga lyssnaren/läsaren/åskådaren. Det gäller att lyckas med konsten att förmedla en vilja hos mottagaren höra/se/läsa mer.
-Vi lever i en tid med fantastiska möjligheter till berättande. Vi kan skapa berättelser med hjälp av ljud, bild och ord och vi har en enorm möjlighet att nå ut till folk.
-I LGR11 står att eleverna ska kunna:  "använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden". Arbetar man med digitalt berättande kan man nästan inte undgå att arbeta med detta. När man jobbar med digitalt berättande når orden ut till så många, och det är än viktigare att eleverna har kännedom och kunskaper om detta.

Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar