måndag 6 maj 2013

Kapitel 15

Coda: Toward the Next Wave of Digital Storytelling

Författaren inleder detta kapitel med att repetera vad boken tidigare har handlat om. Dels den första generationen digitalt berättande, hur det började. Sedan den andra generationen som spridit sig till nya plattformer och som bäddat lite för den nya, tredje generationens digitala berättande. Vad kan vi då förvänta oss av denna nya, framtida generation?

Med så mycket som hänt i den digitala världen de senaste åren är det svårt att förutspå vad som kommer att hända framöver. Kommer utvecklingen att rusa iväg i samma takt, eller kommer vi att få ett bakslag, där man rent av backar tillbaka till det gamla? Klart är nog i alla fall att kravet på kvalitet i de digitala berättelserna kommer att fortleva och att folk kommer att fortsätta att såväl efterfråga som producera digitala berättelser.

Alexander fortsätter att ge exempel på verktyg att använda för digitalt berättande. Denna gång framhåller han ett verktyg som kallas OhLife. Detta är ett skriv-verktyg som bygger på e-postkommunikation. Han nämner även 750 words.

I detta, sista kapitel lyfter han än en gång fram modellen Storytelling-Gaming-Social Media, från kapitel 3. han menar att dessa tre hör ihop och kan alla användas i undervisning på ett eller annat sätt.

Så var boken läst och det är bara dags för mig att kasta mig över kapitelsammanfattningarna. Men det gör jag imorgon för nu ska jag bli ett år närmare tant och äta tårta med mina barn.
Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar