tisdag 14 maj 2013

New Platforms for Tales and Telling

Den här andra delen av boken handlar som titeln avslöjar om var man kan hitta digitalt berättande på nätet. Han börjar med att prata om bloggar, för att sedan övergå till podcasts, sociala nätverk som Facebook, Twitter osv och sedan spel, i både stora och små format.

Det jag kände låg mig närmast i detta myller av digitalt berättande var nog avsnitten om bloggar och podcasts. Jag kommer nog med största sannolikhet att använda mig en del av detta i min framtida undervisning. Jag har jobbat en del med bloggar, men jag tror att jag kommer att utveckla det och låta eleverna göra mer arbeten via just bloggar. Det är ett enkelt och roligt sätt att arbeta, och ger dessutom eleverna en möjlighet att nå varandra. De kan ge feedback på varandras arbeten samtidigt som de kan få inspiration och kunskap av varandra.
I LGR11 står att läsa att ett mål är att eleven kan "leva sig in i och förstå andra människors situation". Jag tror att digitalt berättande kan hjälpa till att nå detta mål, då det ger en möjlighet att läsa berättelser från hela världen.

Att arbeta med podcasts tyckte jag också var en bra idé. Tänk om man lyckades få till en spännande podcast i sitt/sina ämnen som eleverna tyckte var intressant att lyssna på, och kunde följa. Jag lyssnar själv gärna på podcasts och vissa människor har ju bara förmågan att fånga ens intresse vad än de talar om. Jag tänker att det borde finnas många lärare där ute som har just den förmågan.

Att många av ungdomarna vi möter ute i skolorna är väldigt intresserade och insatta i allt vad spel heter är ju ingen nyhet. Vad jag funderar mycket över efter att ha läst det andra avsnittet i denna bok är ju hur vi kan ta tillvara detta intresse och denna kunskap i skolan. Finns det något sätt att använda spel och berättandet som finns i många spel för att nå målen som skolverket satt i LGR11? Jag tror faktiskt det. Eftersom jag tror att mycket handlar om att fånga elevernas intresse och hitta vägar att engagera dem så är jag ganska övertygad om detta. Elever som är roade av spel och datorer har ju stora möjligheter att till exempel göra egna spel, med relativt enkla medel. Varför inte göra ett eget spel i Scratch som handlar om det område de för tillfället arbetar med i samhällskunskapen?

-Det finns ett enormt utbud av digitalt berättande!
-Möjligheterna är stora att faktiskt tillämpa många av de verktyg som nämns, bloggar podcasts osv, i undervisningen.
-Det gäller att fånga elevernas interesse, och kanske bjuda lite på sig själv som lärare. Även om jag inte alls är insatt i spel och gaming så kanske jag kan hitta vägar att arbeta med det ändå. Låta eleverna berätta om sin spel-värld?

Kapitel 4
kapitel 5
kapitel 6
kapitel 7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar