fredag 3 maj 2013

Kapitel14

Digital Storytelling in Education

Som titeln avslöjar handlar detta kapitel om digitalt berättande i undervisningen.
Han pratar om nutidens unga studerande som flytande i det digitala språket och vuxna, föräldrar och lärare, som digitala immigranter, som talar DSL, Digital as a second language.

I detta kapitel nämner Alexander olika sätt att använda sig av digitalt berättande i undervisningen. Bland annat skriver han om hur det kan vara tidskrävande att arbeta med digitalt berättande och att det kan vara lämpligt att arbeta med i större projekt. Det har visat sig att elever som arbetar tillsammans med långvariga projektarbeten har lägre frånvaro. De tränar också sin förmåga att arbeta i grupp, problemlösningsförmåga samt kritiskt tänkande.

Jag tilltalas mest av det han skriver om att använda bloggar i undervisningen. Jag tror att det lockar många ungdomar att skriva reflektioner och utvärderingar av sina arbeten i bloggform, då det är ett verktyg som många av dem använder på fritiden, och känner sig hemma med. Tänk att få skapa en blogg om en fiktiv person som berättar om sitt liv och sina upplevelser under en helt annan tidsperiod till historiaundervisningen!

Han skriver om hur man antingen kan använda sig av digitalt berättande i undervisningen med berättandet som huvudsyfte, eller att ha som mål att lära sig själva tekniken och låta berättandet vara en del av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar