onsdag 27 mars 2013

Kapitel 10

Chaotic Fictions; or, Alternate Reality Games


Här beskriver Bryan Alexander ett fenomen som kallas för ARG, något som för mig var helt nytt. Det låter rätt spännande dock. Skulle jag någonsin fastna i ett spel tror jag att det skulle kunna vara denna typ av spel. Det är alltså någon sorts kombination av spel och berättelse. Ett onlinespel där spelare måste lösa olika typer av gåtor och uppdrag för att komma vidare, detta ofta med hjälp av varandra och olika ledtrådar.

Även om de flesta spel inkluderar någon typ av berättelse, verkar denna typ av spel ta detta till en annan nivå. Här kan spelaren behöva gå in i websidors html-koder för att hitta ledtrådar, och tolka allt som ses och hörs ett steg längre. Det är heller inte ovanligt att dessa ledtrådar är gömda i "vanliga" websidor.

Slutligen funderar författaren över vad andra berättare kan lära av ARG-spelen. Först och främst framhåller han ARG-spelens förmåga att bygga upp en enorm inledande spänning, vilken tycks ha en stark kraft att hålla kvar spelaren. Sedan menar han också att hemlighållandet av författarna/spelskaparna är en framgångsfaktor. Det är med andra ord hela tiden spelet som får vara i fokus, inte dess skapare.

Det här var ett spännande kapitel att läsa tycker jag, och jag kan verkligen förstå att man kan fastna för den här typen av spel. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar