torsdag 28 mars 2013

Kapitel 11

Augmented Reality: Telling Stories on the Worldboard


I det här kapitlet skriver Bryan Alexander om AR, Augmented reality. I motsats till Virual reality som handlar om att skapa en verklighet i den digitala världen, så handlar AR om att koppla samman den digitala världen med den verkliga, fysiska världen.

Ett exempel på detta är Wikitudes, där användaren kan hålla upp sin mobiltelefon mot exempelvis en vy över en stad, och få information om byggnader, adresser osv. Eller som den app jag precis i dagarna laddade ner, där man kan hålla upp sin mobiltelefon mot himlen och få information om vilka stjärnor och stjärnbilder man ser.

Författaren fortsätter med att ge exempel på olika användningsområden för AR. Några av exemplen han ger är Wimbeldon Seer appen med information om närliggande toaletter och butiker i anslutning till tennisturneringarna. Eller möjligheten att kunna se hur en ny byggnad skulle se ut i den tänkta omgivningen.

Han beskriver sedan hur detta kan appliceras i berättande. Hur så kallade "storytelling games" kan använda sig av AR tekniken genom att använda sig av geolocation, ansiktsigenkänning mm. Lite skrämmande kan jag tycka att det är att det görs appar som ska kunna identifiera personers ansikten via bilder och information på sociala nätverk som Twitter och Facebook, och att folk håller koll på varandra med geolocation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar